brat Damian brat Damian
350
BLOG

Filozofia Dżente Pente

brat Damian brat Damian Religia Obserwuj temat Obserwuj notkę 4

Konfucjusz, jeden z twórców cywilizacji chińskiej, uważał, że najważniejszym zadaniem dobrego władcy jest uporządkowanie pojęć. To znaczy, żeby każdemu słowu odpowiadało jasne pojęcie, a dokładniej mówiąc hieroglif. Problem polega na tym, że w języku chińskim jednemu wyrazowi jednosylabowemu, które są podstawą tego języka, może odpowiadać kilkadziesiąt zupełnie różnych znaczeń. Dlatego czasami można zrozumieć, co dany człowiek ma na myśli, dopiero kiedy narysuje hieroglif odpowiadający danemu wyrazowi. Tak czy inaczej Konfucjusz uważał, że jeśli wszystkim słowom przypisze się jasne i jednoznaczne znaczenie, to wtedy w danym państwie zapanuje pokój i szczęśliwość.

A teraz po tym wstępie teoretycznym przejdźmy do naszych baranów:„Przyznał on, że wśród biskupów nie wszyscy są otwarci na te tematy (homoseksualizmu i rozwodników). Niektórzy mają wątpliwości i obawy. Odnoszę jednak wrażenie, że na koniec będziemy mieć solidną większość dla odpowiedzialnego otwarcia, bo w katolickim episkopacie szerzy się idea miłosierdzia” – powiedział kard. Walter Kasper w wywiadzie dla portalu Citta Nuova.

Oczywiście strasznie mnie zaintrygowało i ucieszyło, że na koniec wśród biskupów zapanowała idea miłosierdzia, bo widocznie mimo Jana Pawła II, Dives in Misericordia i siostry Faustyny, ta idea do biskupów nie dochodziła. A jaka tam wcześniej idea była? No, nie wiem, może faszystowska. Biskupów niemieckich zresztą mogę zrozumieć: na obrazie Miłosierdzia Bożego ta „flaga biało-czerwona” rzeczywiście może od przyjęcia miłosierdzia odstręczać. No i co by na to powiedział Jan Paweł II? Na to otwarcie się episkopatu na miłosierdzie? Pewnie by się ucieszył, bo sam Niedzielę Miłosierdzia ustanowił i wyrokiem Boskim w jej wigilię zmarł.

Ale nie sprawa miłosierdzia zwróciła moją największą uwagę w wywiadzie Kardynała. Charakterystyczne jest użycie słowa „otwarcie” w różnych wariantach gramatycznych.

Otwartość, akceptacja, przyjęcie, dialog i tolerancją – słowa powtarzane w naszych czasach jak mantra. Cóż one znaczą? Otóż wszystko i nic. Słowa wytrychy, którymi można wszystko wyjaśnić i wszystko zamazać. Słowa „przeformatowane”, o znaczeniu tak szerokim jak Ocean Atlantycki. Po prostu filozofia Dżente Pente. Wielokrotność ich używania jest obecnie najlepszym miernikiem przynależenia do klasy mędrców i autorytetów moralnych. Parę dni temu przyszło mi wysłuchać wywiadu z jednym Wielebnym specjalistą od dialogu z islamem na temat tegoż dialogu. Na każde pytanie dziennikarza, zamiast konkretnej odpowiedzi, było odmienianie przez przypadki słowa „dialog”, co pozwoliło bez większego wysiłku uciec od niełatwych problemów i zapytań.

Otwartość, akceptacja, przyjęcie, dialog i tolerancją - jak byłoby dobrze, jeśliby przyszedł Konfucjusz i nam te pojęcia wyjaśnił oraz uporządkował. Tak byśmy jasno wiedzieli, cóż one znaczą i co czynić mamy. A na razie pozostaje mi w głowie mnóstwo pytań do Kardynała Kaspera, z którymi podzielę się z Czytelnikami. Czy jedyny wariant rozumienia otwartości, akceptacji i miłosierdzia, to poklepanie po ramieniu – homoseksualistom pobłogosławić związki, a rozwodnikom dać Komunię? Dlaczegoż niby to miałoby oznaczać przyjęcie i akceptację? Co to znaczy, że Kościół nie jest dosyć otwarty? Czy rzeczywiście homoseksualistów i rozwodników wygania się z Kościoła? Sam pracowałem w domu rekolekcyjnym i towarzyszyłem podczas rekolekcji osobom o skłonnościach homoseksualnych. Ani ich nie biłem, ani z kaplicy nie wyganiałem, ani nie krzyczałem, tylko jak mogłem, próbowałem pomóc i w dobrych postanowieniach podtrzymać.

Lepiej więc wziąć 1 List św. Jana i poczytać co on tam pisze o miłości, bo chyba o nią chodzi w otwartości, akceptacji, przyjęciu, dialogu i tolerancji, bo ten termin jest tam przynajmniej dosyć jasno doprecyzowany. Co i Wam, Czytelnicy, polecam.

brat Damian
O mnie brat Damian

br. Damian TJ. Urodzony 1968 Lublin, uczęszczał do liceum Zamoyskiego. Należał do związanego z „Solidarnością” Niezależnego Ruchu Harcerskiego, potem do podziemnego Stowarzyszenia Harcerstwa Katolickiego „Zawisza”. W 1987 wstąpił do nowicjatu Towarzystwa Jezusowego w Gdyni. Zakończył filozofię w Krakowie na Wydziale Filozoficznym TJ (specjalizacja „kultura, estetyka, mass-media, kino”). Praca dyplomowa u bp. Jana Chrapka. Od 1991 pracował w TVP, jako dziennikarz i producent. Przechodzi szkolenie telewizyjne w Kuangchi Program Service – Tajwan. W 1996 wyjechał na Syberię, gdzie organizuje Studio Telewizyjne „Kana” w Nowosybirsku. Korespondent TVP i Radia Watykańskiego. Pomaga w szkolenia dziennikarzy z Europy Wschodniej w „European Center for Communication and Culture” w Falenicy. W 1999 rozpoczyna studia podyplomowe w szkole filmowej w Moskwie. W tym samym roku składa śluby wieczyste. Studia kończy w 2004 filmem dyplomowym „Wybacz mi Siergiej”, który uzyskał liczne nagrody na międzynarodowych festiwalach http://www.forgivemesergei.com. Wyjeżdża do Kirgizji - praca charytatywna Kościoła Katolickiego (więzienia, domy inwalidów) i prowadzi Klub Filmowy przy Ambasadzie Watykanu w Biszkeku. W 2006 wyjeżdża na południe Kirgizji, pomaga przy zakładaniu nowych parafii w Dżalalabadzie i Oszu www.kyrgyzstan-sj.org . Buduje i kieruje Domem Rekolekcyjnym nad jeziorem Issyk Kul, gdzie co roku przebywa ponad 1000 dzieci (sieroty, inwalidzi, dzieci z ubogich rodzin, dzieci i młodzież katolicka, studenci muzułmańscy) www.issykcenter.kg . Zakłada Fundacje Charytatywną “Meerim Bulak – Źródło Miłosierdzia” i społeczną „Meerim nuru”. Kapelan więzienia - w tym zajęcia w grupie AA. 2012 w Pawłodarze (Kazachstan). 2012-13 w Domu rekolekcyjnym w Gdyni i w portalu Deon w Krakowie. 2013-14 w Moskwie – odpowiada za sprawy finansowe, prawne, organizacyjne i budowlane Instytutu Teologicznego św. Tomasza. Od 2014 pracuje w Radiu Watykańskim w Rzymie. Od IV 2016 pracuje w TVP przy przygotowaniu transmisji z ŚDM. Obecnie współpracuje z różnymi stacjami telewizyjnymi i redakcjami jako reżyser i dziennikarz. Pisze artykuły między innymi do „Poznaj Świat”, „Góry”, „Gość niedzielny” i „Opoka”. Od 2017 ekonom Apostolskiej Administratury w Kirgistanie, ekonom jezuitów w Kirgistanie, ekonom Fundacji "Meerim Nuru" i Centrum Dziecięcego nad j. Issyk-kul. Przewodnik wysokogórski: organizował wyprawy w Ałtaj, Sajany, Tuwę, Chakasję, na Bajkał, Zabajkale, Kamczatkę, Ałaj, Pamir i Tienszan, Półwysep Kolski. www.tienszan.jezuici.pl

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo