brat Damian brat Damian
1247
BLOG

Zabić, ukrzyżować i obciąć kończyny

brat Damian brat Damian Religia Obserwuj temat Obserwuj notkę 48

12 maja 2013  Franciszek dokonał pierwszej kanonizacja podczas swojego pontyfikatu: było to ośmiuset męczenników z Otranto. Kiedy w 1480 r. muzułmańscy Turcy zajęli Otranto na południu Włoch, uwięzili wszystkich mężczyzn począwszy od 15. roku życia. Zażądali od nich przyjęcia islamu. Wówczas rzemieślnik Antoni Primaldo oświadczył w imieniu całej grupy, że wolą umrzeć, aniżeli wyrzec się wiary. On też jako pierwszy został zabity. Po nim ścięto pozostałych, wyprowadzając ich po pięćdziesięciu na wzgórze. Ciała leżały nie pogrzebane przez cały rok, dopóki chrześcijanie nie odbili miasta z rąk tureckich.

Ahmed al-Tajeb imam kairskiego uniwersytetu Al-Azhar, który jest dla muzułmanów sunnickich tym samym, czym dla katolików watykańska Kongregacja Doktryny Wiary, po spaleniu żywcem jordańskiego pilota  oświadczył, że bojowników ISIS powinno się „zabić,  ukrzyżować i obciąć im kończyny". Niewątpliwie powiedział to pod wpływem wielokrotnych nacisków prezydenta Egiptu, który jest zdecydowanym przeciwnikiem islamistów, a szczególnie opozycyjnego wobec jego władzy Bractwa Muzułmańskiego. Wszystko wskazu na to, że słowa Ahmed al-Tajebanie nie są fatwą obowiązująca każdego muzułmanina, tylko jego prywatna opinią. Najciekawsze jest jednak uzasadnienie: spalenie pilota wojskowego stanowi pogwałcenie obowiązującego w islamie zakazu okaleczania zwłok. Zwróćmy uwagę, że jest to bardzo prawnicze podejście. Imam nie powiedział o ludzkiej godności, szacunku dla człowieka i jego niezbywalnych prawach, tylko odniósł się do zasady prawnej zawartej w Koranie. Stwierdził on, że „w ostatecznym rozrachunku bojownicy ISIS walczą z Allahem i jego prorokiem Mahometem.” A dlaczego ci bojownicy spalili jordańskiego pilota?  To proste: „ponieważ w rzeczywistości walczył on z Allahem i jego prorokiem Mahometem”. Ani jednemu, ani drugim nie chodzi więc o traktowanie człowieka po ludzku, tylko o obronę Allaha i islamu. Różnica tylko w  tym, że islamiści siebie uważają za armię Allaha, a egipski imam, za takich uważa, tych którzy z nimi walczą. Dlatego też jedni spalili, a drugi wzywa do krzyżowania i ćwiartowania. Logika jest ta sama.

Wyobraźmy sobie, że kard. Muller, prefekt   watykańskiej Kongregacji Doktryny Wiary,wzywa by ukrzyżować i poćwiartować  karykaturzystów z Charlie Hebdo, ponieważ owi narysowali kopulującą Trójcę Świętą. Ktoś powie, że inkwizycja też zabijała heretyków. Tak to prawda, ale to było wynaturzenie chrześcijaństwa, ponieważ Chrystus nie wzywał nigdy do zabijania kogokolwiek, a już na pewno nie w jego imieniu. Inkwizycja była rezultatem mieszania sfery sacrum i profanum, państwa i Kościoła, przy czym to państwo zazwyczaj wykorzystywało Kościół, a nie na odwrót. Tak było np. w przypadku najokrutniejszej inkwizycji hiszpańskiej. Przemoc jest integralnym elementem islamu – zaleca ją Koran i stosował ją Mahomet. W islamie państwo i religia są jednością, a nie dwoma oddzielnymi organizmami. Koran nie tylko pozwala, ale wręcz zachęca do zabijania jeńców wojennych w czasie dżihadu. Ktoś, a szczególnie muzułmanin, który występuje przeciw wojownikom uczestniczącym w świętej wojnie, godzien jest okrutnej śmierci i w zgodzie z tym postępuje ISIS, kiedy np. morduje wszystkich jazydów, którzy dla muzułmanów są apostatami, czyli winnymi najcięższego grzechu. Imam Ahmed al-Tajeb wzywa do tego samego odwołując się do tych samych wersetów Koranu, tylko grzesznicy są kimś innym.

Prof. Rémie Bergue z Sorbony, filozof religii, laureat nagrody Ratzingera, jest jednym z nielicznych islamologów, który stara się być bezstronnym w analizowaniu współczesnego islamu, w przeciwieństwie do większości, którzy pieją zazwyczaj z zachwytu mówiąc cokolwiek o islamie, lub innych nielicznych, którzy są w stosunku do muzułmanów agresywni.  Zwraca on uwagę, że ci którzy namawiają muzułmanów, aby zajmowali się wyłącznie sprawami religijnymi, nieświadomie przenoszą na islam europejskie, zakorzenione w chrześcijaństwie, pojęcia o relacjach między społeczeństwem, religią i państwem. Prawdziwy muzułmanin nie może się wyrzec stosowania prawa szariatu w życiu państwa i społeczeństwa oraz ograniczyć Koran do spraw duchowych.  W islamie najważniejsze jest przestrzeganie prawa i to prawo jest najważniejsze, a sprawy duchowe są dodatkiem. Mówienie o islamie umiarkowanym może być potraktowane przez samych muzułmanów jako prowokacja, ponieważ czym bardziej islam jest bliski ortodoksji, czym bardziej fundamentalistyczny, tym jest lepszy, czyli czym więcej islamu w każdym wymiarze życia, tym lepiej. Dlatego też prof. Rémie proponuje by nie  mówić o islamie umiarkowanym, tylko o „poczciwych” muzułmanach. 

Trzeba być ostrożnym, kiedy mówimy, że chrześcijaństwo i islam są sobie bliskie, nasza cywilizacja i cywilizacja muzułmańska są zbudowane na tych samych fundamentach, a Koran jest księgą pokoju. I dlatego też nie trzeba się dziwić temu, co się stało z ośmiuset męczennikami z Otranto.

brat Damian
O mnie brat Damian

br. Damian TJ. Urodzony 1968 Lublin, uczęszczał do liceum Zamoyskiego. Należał do związanego z „Solidarnością” Niezależnego Ruchu Harcerskiego, potem do podziemnego Stowarzyszenia Harcerstwa Katolickiego „Zawisza”. W 1987 wstąpił do nowicjatu Towarzystwa Jezusowego w Gdyni. Zakończył filozofię w Krakowie na Wydziale Filozoficznym TJ (specjalizacja „kultura, estetyka, mass-media, kino”). Praca dyplomowa u bp. Jana Chrapka. Od 1991 pracował w TVP, jako dziennikarz i producent. Przechodzi szkolenie telewizyjne w Kuangchi Program Service – Tajwan. W 1996 wyjechał na Syberię, gdzie organizuje Studio Telewizyjne „Kana” w Nowosybirsku. Korespondent TVP i Radia Watykańskiego. Pomaga w szkolenia dziennikarzy z Europy Wschodniej w „European Center for Communication and Culture” w Falenicy. W 1999 rozpoczyna studia podyplomowe w szkole filmowej w Moskwie. W tym samym roku składa śluby wieczyste. Studia kończy w 2004 filmem dyplomowym „Wybacz mi Siergiej”, który uzyskał liczne nagrody na międzynarodowych festiwalach http://www.forgivemesergei.com. Wyjeżdża do Kirgizji - praca charytatywna Kościoła Katolickiego (więzienia, domy inwalidów) i prowadzi Klub Filmowy przy Ambasadzie Watykanu w Biszkeku. W 2006 wyjeżdża na południe Kirgizji, pomaga przy zakładaniu nowych parafii w Dżalalabadzie i Oszu www.kyrgyzstan-sj.org . Buduje i kieruje Domem Rekolekcyjnym nad jeziorem Issyk Kul, gdzie co roku przebywa ponad 1000 dzieci (sieroty, inwalidzi, dzieci z ubogich rodzin, dzieci i młodzież katolicka, studenci muzułmańscy) www.issykcenter.kg . Zakłada Fundacje Charytatywną “Meerim Bulak – Źródło Miłosierdzia” i społeczną „Meerim nuru”. Kapelan więzienia - w tym zajęcia w grupie AA. 2012 w Pawłodarze (Kazachstan). 2012-13 w Domu rekolekcyjnym w Gdyni i w portalu Deon w Krakowie. 2013-14 w Moskwie – odpowiada za sprawy finansowe, prawne, organizacyjne i budowlane Instytutu Teologicznego św. Tomasza. Od 2014 pracuje w Radiu Watykańskim w Rzymie. Od IV 2016 pracuje w TVP przy przygotowaniu transmisji z ŚDM. Obecnie współpracuje z różnymi stacjami telewizyjnymi i redakcjami jako reżyser i dziennikarz. Pisze artykuły między innymi do „Poznaj Świat”, „Góry”, „Gość niedzielny” i „Opoka”. Od 2017 ekonom Apostolskiej Administratury w Kirgistanie, ekonom jezuitów w Kirgistanie, ekonom Fundacji "Meerim Nuru" i Centrum Dziecięcego nad j. Issyk-kul. Przewodnik wysokogórski: organizował wyprawy w Ałtaj, Sajany, Tuwę, Chakasję, na Bajkał, Zabajkale, Kamczatkę, Ałaj, Pamir i Tienszan, Półwysep Kolski. www.tienszan.jezuici.pl

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo